Presseomtale

Kilde: Ntbinfo.no 21/03-2018

Great Place to Work® Norge

Kåring av Norges beste arbeidsplasser

Great Place to Work har for 15. året på rad kåret Norges beste arbeidsplasser. Riktige ansettelser, personlig utvikling og mening med jobben kjennetegner de beste bedriftene.

Over 200 bedrifter og deres 31.000 ansatte er blitt undersøkt for å finne frem til hvilke selskaper som kommer best ut. It-selskapet SOCO, legemiddelfirmaet Abbvie, Eiendomsmegler 1 Midt-Norge, samt Sopra Steria er de fire bedriftene som topper kåringen i hver sin kategori.

“De beste arbeidsplassene har introduksjonsprogrammer og opplæring av nyansatte, personlig og faglig utvikling på arbeidsplassen, og en tydelig kommunisert hensikt som gjør at arbeidsplassen blir mer enn bare en jobb,” sier administrerende direktør Jannik Krohn Falck, i Great Place to Work.

Les komplett artikkel på: Ntbinfo.no

Jannik Krohn Falck / Administrerende direktør, Great Place to Work.

Kilde: Byggeindustrien, bygg.no 20/11-2017

2017 Leilighetsprosjekt til 200 millioner
VANT BUDKAMP: Medeier og eiendomssjef i Norwegian Ground, Andreas Arnhoff, og daglig leder Frands Preben Frandsen gikk seirende ut av budrunde mot 40 andre utviklere. Nå skal det bygges. Foto: Eivind Yggeseth / Finansavisen

Etter en budrunde mot flere titalls eiendomsutviklere, skal tre bygårder nå totalrenoveres til 3 leiligheter.

(Finansavisen): 40 eiendomsutviklere kjempet om tre bygårder i Oslo sentrum. Nå skal alt totalrenoveres til 30 leiligheter med en snittpris på over 100.000 kroner per kvadratmeter, skriver Finansavisen.

– Vi sto i kø fra Møllers og ned, og det var rundt 40 boligutviklere på visningen. Jeg har vært på mange visninger, men noe slikt har jeg aldri opplevd tidligere, forteller medeier og eiendomssjef i boligutviklingsselskapet Norwegian Ground, Andreas Arnhoff, til avisen.

Visningen han snakker om fant sted på senvinteren 2015, da de tre bygårdene i Mariboes gate 9 og Bernt Ankers gate 5 og 7 i Oslo ble lagt ut for salg i det åpne markedet.

– Noe av vår styrke er at vi har kort vei til beslutning. Vi hadde regnet på det, var godt forberedt før visning og bød på det samme kveld. Da gikk kjøpet i boks og vi fikk kuppet alle gårdene, sier Arnhoff.

Storstilt ombygging

Norwegian Ground ble ifølge avisen enig med selger om å ikke gå ut med salgssummen.

– Men det sier litt at når det ligger ute på det åpne markedet og det kommer 40 på visning, så er det ikke priset veldig dyrt, påpeker Arnhoff, som i april i fjor overtok bygårdene som i dag til sammen rommer 19 utleieleiligheter.

– Vi har fått innspill på prisingen fra fire forskjellige meglere, og felles for dem er at de ligger over 100.000 kroner pr. kvadratmeter i snitt for leilighetene.

Leilighetene alene vil utgjøre 1.650 salgbare kvadratmeter. Legger man til grunn en gjennomsnittlig kvadratmeterpris på over 100.000 kroner, vil den samlede salgsverdien ifølge Finansavisen bli på minst 165 millioner kroner.

I tillegg kommer fire næringslokaler. Det gjør at prosjektet totalt sett ifølge Arnhoff vil ha en salgsverdi på minst 200 millioner kroner.

Kilde: Dagbladet

Relekta kåret til Europas beste arbeidssted
Ny daglig leder Olle Petter Andersen (til venstre) overtar Tec7stafettpinnen etter gründer Rune Arnhoff (til høyre) i Relekta AS

Lederskifte hos Relekta

Den 1. mars overtok Olle Petter Andersen jobben som daglig leder i Relekta etter
gründer Rune Arnhoff som har ledet bedriften siden oppstarten i 1977.

Fra 1977 har Relekta bygget opp et landsdekkende salgsapparat til bygg, vedlikehold og reparasjon og utviklet seg til å bli en bedrift med 110 ansatte. Omsetningen har vokst fra 20.000,i 1977 til 250 millioner kroner. Selskapet ble solgt til svenske Indutrade AB i 2015.

– Vi startet med en oppladbar loddebolt i 1977, og det har utviklet seg til en komplette serier av bygge, reparasjonsog vedlikeholdsprodukter, sier Rune Arnhoff. Når tiden var inne for å selge bedriften var det viktig å finne en kjøper som kunne ta vare på selskapets kultur og ansatte. Jeg har hatt som filosofi at Relekta er en menneskebedrift – ikke en industribedrift eller salgsbedrift. Valget falt derfor på svenske Indutrade som spesialiserer seg på kjøp av lønnsomme kvalitetsbedrifter og har som policy å beholde bedriftens kultur.

Ny daglig leder Olle Petter Andersen kommer fra stillingen som Salgsdirektør Office i Antalis AS. Før dette har han lang fartstid fra Xerox som Country Manager for Xerox Supplies i Norge. Han er utdannet MBA fra University of Denver.

– Jeg ser frem til å være med på den videre utviklingen av Relekta, sier Olle Petter Andersen. Relekta har et solid fundament bygget opp gjennom nærmere 40 år, og Relekta’s strategiske retning er fremtidsrettet og godt forankret. Nå skal bedriften rigges for ytterligere vekst. Vi har ambisiøse fremtidsplaner og ser for oss å vokse både organisk og gjennom oppkjøp.

Relekta ble årets ‘Great Place to Work’ 2016

– Dette er et utrolig bra resultat, sier gründer Rune Arnhoff. Utmerkelsen eies av alle medarbeiderne som gjennom 5 år med GPWI-undersøkelsene har gitt tilbakemeldinger til bedriftens forbedringsarbeid. Medarbeiderne inkluderes i utvikling og forankring av Relektas kultur, verdigrunnlag og felles mål, noe som er spesielt viktig da våre medarbeidere er spredt over hele Norge. Dette har vært med å løfte Relekta opp til årets fantastiske 1. plass.

– Når man i tillegg har vært gjennom et eierskifte det siste året, så vitner dette resultatet om at medarbeiderne føler en trygghet og en tilhørighet til bedriften som vi må ta godt vare på, sier daglig leder Olle Petter Andersen. Dette blir enda viktigere nå som vi har en 1. plass hos GPWI som skal forsvares fremover.

Jannik Krohn Falck, Partner i Great Place To Work, er tydelig på hvorfor nettopp Relekta klatrer til topps;
– Relekta har jobbet meget systematisk med GPWI over mange år. De er som organisasjon nysgjerringe og ser til inspirasjon og læring fra andre bransjer og gjerne også utenfor Norge. Dette gjør at de ligger i forkant. En unik kultur binder dem sammen og sikrer at de jobber tydelig mot felles mål, på tross av stor geografisk spredning. I Relekta involverer de, og klarer å engasjere, mer enn bare de ansatte. Vi ser eksempler på at familien til Relektas ansatte står på og aktivt heier frem sine og hele virksomheten mot målene.

GPWI:
Kåringen av Norges beste arbeidsplasser baserer seg på èn kulturanalyse og èn anonym standardisert medar-beiderundersøkelse med 58 spørsmål. GPWI rangerer de beste virksomhetene innen fire kategorier; 500+ medarbeidere, 200-499 medarbeidere, 50-199 medarbeidere og 20-49 medarbeidere. Det er kun de 10 beste virksomhetene innen hver kategori som kan kalle seg en «Great Place to Work»-bedrift.

Firmainformasjon:
Relekta-gruppen er en ledende aktør på det norske markedet innen reparasjons- og vedlikeholdsprodukter. Flere av produktene er markedsledere, og Relekta representerer flere kjente internasjonale produsenter og varemerker. Kvalitet og miljøansvar står sentralt. Kvalitet i alle ledd sikres gjennom fem forskjellige garantier samt en rekke sertifiseringer som ISO90001 (kvalitet), ISO 14001 (miljø), EMAS (miljø), ISO 26000 (samfunnsansvar), OHSAS 18001 (helse og sikkerhet), MQA-01 (salg og marked), Great Place to Work og Miljøfyrtårn. Relekta-gruppen har over 100 medarbeidere og omsatte for 247 mill. i 2015.

Kilde: Byggfakta.no

GPWI 2015 Tungt.no - Gruppebilde Relekta

Årets klatrer

Relekta-gruppen er selskapet som har hatt størst fremgang fra i fjor.

– Våre medarbeidere er spredt over et stor geografisk område. Derfor samler vi alle til seminar tre-fire ganger i året for å skape et lærerikt og motiverende arbeidsmiljø. I tillegg har vi ukentlige fellesmøter der medarbeidere på kontor og lager møtes, sier daglig leder Rune Arnhoff i Relekta. Selv om Relekta har tatt flere grep over tid for ytterligere å bedre trivselen i bedriften, ga det størst utslag i medarbeiderundersøkelsen i år.

– Det tar tid å bygge tillit, og ledere må vise at de leverer i hverdagen før de ansatte tror på at tiltakene er kommet for å bli, sier Jannik Krohn Falck.

– Studier viser at virksomhetene som oppnår gode resultater i Great Place to Works undersøkelser, har betydelig bedre omsetning og produktivitet, mindre gjennomtrekk av ansatte og lavere sykefravær, legger han til.

Finance Monthly sin august-utgivelse med intervju av CEO (daglig leder) Rune Arnhoff fra Relekta